Over Karin - Karin Aulbers
15283
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-15283,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-12.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.2,vc_responsive
 

Over Karin

Karin en haar werk

Je moet een beeld aan alle kanten spannend maken

Ik ken Karin Aulbers al sinds 1990. Een gedreven vrouw met een heldere kijk op de wereld, een vrouw met gevoel en empathie. Na een carrière in de reiswereld besloot zij thuis te blijven voor het moederschap en het was toen dat ik voor het eerst deelgenoot werd gemaakt van haar creatieve kwaliteiten. Dat varieerde van muurschilderingen tot uitvergrote objecten van papier-maché.

Toen er meer tijd kwam voor andere ontwikkelingen, is Karin in 1999 begonnen met een opleiding beeldhouwen in het atelier bij Inez Warnaar in Driehuizen. Tekenen kon ze al heel goed. Nu eens kijken of dat ook vertaalt kon worden op het drie dimensionale vlak. Veel schetsen maken, goed kijken naar de modellen en voelen wat je met het materiaal kan doen. Vaak maakte zij vrouwen met volle lijven en ronde vormen. Zij staan model voor de 8 jaren dat zij bij Inez gewerkt heeft.  Een klassieke inslag was Karin niet vreemd. Eén van de betere werken in deze periode is het beeld  “Lien”, ter nagedachtenis aan haar lieve moeder. De basis voor haar verdere carrière was gelegd.

In 2007 werd het tijd voor de volgende stap. Het was een hele eer om bij Gerard van der Leeden en zijn Academie Deukalioon in de leer te mogen. In de jaren die volgden werkte ze steeds vaker vanuit haar fantasie in plaats van werken met model. Details werden vaak uitvergroot en de lijnen in de bewegingen werden steeds belangrijker. Tegenwoordig werkt Karin ook vanuit haar eigen atelier in Bergen. Dat geeft haar de inspiratie om niet alleen het menselijk schoon vast te leggen, maar ook dierfiguren treffend neer te zetten. Zo staat er een prachtige stoere steenbok met uitvergrote ferme horens klaar voor de volgende expositie, en in haar atelier staat een trotse vos van was die zij maakt in opdracht van een klant. Bij elk volgend beeld is het haar ambitie is om zich te verbeteren. ‘Een beeld moet van alle kanten spannend zijn.’ Welke stappen ze nog meer gaat zetten? Wellicht gaat zij in de toekomst met haar beelden nog eens de meer abstracte kant op?

Zelf heb ik twee bronzen bustes  van haar in mijn huiskamer staan. Mijn kinderen heeft ze zeer treffend vastgelegd, waarbij vooral de zachte vormen opvallen. Twee beelden die met veel liefde en toewijding zijn gemaakt. Een momentopname van mijn kinderen waardoor de tijd even stilstaat. 

Kortom, Karin een beeldhouwer die van alle kanten bekeken kan en mag worden.